Lapszemle

Kaland és sport – kerékpáros túrák

Mindenekelőtt be kell valljam, nem rajongok a kerékpározásért. Számomra a bicikli egy közlekedési eszköz, hogy eljussak egyik helyről a másikra, kerékpártúrákra is inkább a társaság és az út menti látnivalók miatt járok.

Amikor azonban megérkeztek a Kardosfa Hotelbe az Aktív Magyarország által rendelkezésre bocsátott elektromos kerékpárok, én is kipróbáltam egyet, hogy tudjam, mit adunk vendégeinknek.

A Zselici dombság helyenként embert, pontosabban combot és tüdőt próbáló lankáin tekerve átértékeltem korábbi véleményemet: élveztem az utat, és ilyen könnyítéssel kortól és edzettségtől függetlenül bárkinek ajánlom a kerekezést, aki kihívásokra vágyik vagy éppen csak imádja a természetet.

Ha nem csupán a látnivalók, de a természet közelsége is fontos, mindenképpen az erdei kerékpározás a jó választás. Persze nem utolsósorban azért is, mert így nem szennyezzük a levegőt. Ha távolabbra indulunk és megoldható, akkor inkább menjünk egy darabon tömegközlekedéssel, a vonatok többségén a kerékpár is szállítható.

Az országos, csaknem 15 ezer kilométer hosszú kerékpárút mellett 1200 kilométeren kerekezhetünk az állami erdőgazdaságok illetékességi területén vezető, erre megjelölt erdei utakon.

A számos jegyzett túraszakasz közül kiemelendő a több mint 4100 kilométeres Országos Kerékpáros Körtúra (Kéktúra), amelynek több szakasza is átszeli az erdőt. A leghosszabb, mintegy 350 kilométeres erdei kerékpáros úthálózat a Pilisben van. A Pilis Bike kijelölt erdei szakaszain 34 különböző túrából választhatunk, amelyekhez 10 Parkolj és Bringázz (P+B) parkoló is tartozik.

Ugyancsak a Pilisi Parkerdőben található a csaknem 6 kilométeres, 280 méter szintkülönbségű, mesterséges akadályokkal, erdei ösvényekkel tarkított hegyikerékpár-versenypálya Nagykovácsiban, amit a versenyeken kívül bárki használhat.

A BalatonBike365 kezdeményezés a partközeli és háttértelepüléseken a kiegészítő szolgáltatásokra fókuszál – 1000 kilométer összefüggő kerékpáros útvonal, pihenőhelyek, 70 tematikus túra 3 nehézségi fokban, információ, szállítás, app, honlap – mind azt szolgálják, hogy a kerékpározás öröme egész évben élvezhető legyen.

Milyen legyen?

Kerékpárt mindig a terepviszonyokhoz válasszuk. A sportosabb kalandokhoz a „hagyományos” járművek valók, de a klasszikus „városi” eszközök is megfelelnek a célnak. Hosszabb és simább terepen a könnyebb vázú és kényelmesebb trekking lesz a nyerő. Nehezebb terepi viszonyok közé a mountain bike a jó választás, amivel nem gond a „padkázás”, és leküzdhető a hegyi ösvény és az egyenetlen erdei út is. A koskormányos, vékony kerekeiről ismert országúti bringát inkább biztosabb talajon használjuk, ám ennek is van olyan változata (gravel), amellyel nemcsak országúton hasíthatunk, de követhetjük a „montisokat” az ösvényekbe, és akár a hegyekbe is.

A legújabb típus az elektromos kerékpár, amellyel kapcsolatban rögtön oszlassunk is el egy gyakori tévhitet.

A kategórián belül kétféle kerékpár ismert, a pedelecen ülve pedálozás közben kapunk rásegítést, az e-bike viszont gombnyomás vagy „gázkar” működtetésű, önálló haladásra is képes, vagyis alapból a segédmotor-kategóriába sorolt, azaz kell rá kötelező biztosítás, bukósisak és segédmotor- jogosítvány.

Apropó bukósisak! Attól mert az erdőben és nem közúton járunk, ugyanúgy fontos a közlekedésbiztonság, így célszerű a bukósisak és a láthatósági mellény használata, nehogy meglepetés érjen bennünket, ha belóg egy-egy faág, vagy bukkanón haladunk át.

Sokan úgy vélik, hogy az elektromos verzióban nincs semmi kihívás, csak a kényelmeseknek (lustáknak) és az idősebbeknek való, és talán nem is sporteszköz. Kétségtelen, hogy nagyobb sportteljesítmény, ha önerőből érjük el a célt, ám az elektromos kerékpározáshoz jól illenek Márai Sándor szavai:

„Utad értelme nem a cél, hanem a vándorlás!”.

Azzal ugyanis igazán élvezhető a csodás erdei környezet, hiszen többnyire különösebb erőfeszítés nélkül járhatjuk utunk, és még csatakosak sem leszünk, így nyugodtan betérhetünk egy múzeumba vagy étterembe is, anélkül, hogy pironkodunk kellene a kifogásolható higiéniánk miatt.

Az elektromos kerékpár egyesíti a mozgás és a szabadság örömét. Az elektromos rásegítésnek hála, éppen annyira tesz próbára, amennyire szeretnénk, és az sem elhanyagolható, hogy így az egész család, több generáció és többféle edzettségi szintű kerekesek is tudnak gond nélkül együtt haladni. Ez inkább kaland, semmint sport!

Forrás: A Mi Erdőnk