De hogyan lehet ugyanezt a hozzáállást elérni azoknál, akik nincsenek ilyen szerencsés helyzetben? A legjobb út a gyerekeken keresztül vezet. A környezeti nevelés negyvenéves történetében Magyarországon többször szerveződtek olyan kezdeményezések, amelyek az erdő megismerését és megszerettetését szolgálták.
Idén a két rendezvénysorozat időben szorosan egymást követte, így „összekötöttük” őket, hiszen azonos célt szolgálnak: a gyerekek fenntarthatóságra nevelését a természeti értékek megmentése mentén.
Kiemelt témák
A Fenntarthatósági Témahét az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) mint projektgazda kezdeményezésére 2016 óta a köznevelés egyik legnépszerűbb rendezvénysorozata, évente 1500 iskola közel 350 ezer diákját éri el. Az egyhetes szemléletformáló program célja, hogy a Föld Napjához és az ENSZ fenntartható fejlődési céljaihoz kapcsolódó üzenetet az iskolákból kiindulva a pedagógusokon és diákokon keresztül közvetítse az egész társadalom felé.
A pedagógusok felkészülését tematikus óravázlatokkal, oktatási segédanyagokkal és képzéssekkel támogatják a témahét szervezői.
A témahét fővédnöke kezdetektől fogva Áder János köztársasági elnök, aki minden évben személyesen is bekapcsolódik a programba: az ország egyik középiskolájában rendhagyó tanórát tart a klímaváltozásról. A rendezvénysorozat kiemelt támogatója az Emberi Erőforrások Minisztériuma mellett a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány, fő szervezője a PontVelem Nonprofit Kft.
Áprily Lajos : Szeret az erdőEngem az erdő véd s szeret, utaimon erdők kisértek: bükkök, gyertyánok, égerek, tölgyek. Fenyők is. Égig értek. Most is, hogy visszagondolok hajdani erdeim sorára, a hegy felől gyönyörűen zúg bükkös erdőnk orgonája. S ha majd mélyebbre költözöm, érzéstelen rommá omoltan, egy hang közelről súgja még: Én is az erdő fája voltam. |
A partnerszervezetek közül az Agrárminisztérium már a legelső évben is támogatta a Fenntarthatósági Témahét természetvédelmi programjait.
Önkéntes szakemberek
Október 5. és 9. között megnyíltak az iskolák kapui a fenntarthatóság iránt elkötelezett szakemberek előtt, hogy önkéntesként, saját példájukkal, gondolataikkal erősítsék a témahét üzenetét a diákok számára. Várták azoknak az erdei iskoláknak és erdészeti szakembereknek a jelentkezését is, akik szívesen elmennének egy-egy iskolába, hogy beszéljenek a gyerekeknek az erdő klímavédelemben betöltött szerepéről.
Az Agrárminisztérium, a nemzeti parkok, valamint a Nemzeti Biodiverzitás- és Génmegőrzési Központ támogatásával októberben mintegy 1000 facsemetét ültettek el az iskolákban vagy az intézmények környékén, szigorúan csak tájfajta szaporítóanyagból és őshonos erdőalkotó fafajokból.
A témahét nyitórendezvényén a szervezők minden évben díjakat adnak át a Parlamentben azoknak a szervezeteknek, intézményeknek és személyeknek, akik példaértékűen vettek részt az elmúlt évek témahetein.
A Fenntarthatósági Témahét a nyertesek díjazásával, valamint a programokat lezáró, a tapasztalatokat bemutató rendezvénnyel, az AlmaZöld konferenciával és díjátadó gálával fejeződött be.
További információ: www.fenntarthatosagi.temahet.hu
Néder Katalin
a Fenntarthatósági Témahét programvezetője