A felújítás a hosszabb vonalon kezdődik: a királyréti sínpályát átmenetileg felbontják, cserélik, korszerű keresztaljakat helyeznek el, az útátjárókat felújítják, javítják a vízelvezetést. A munka során a bontott sínpályát szakszerűen átválogatják és újra felhasználják. Az 1978-ban épült Királyréti Erdei Vasút pályája eredetileg bontott talpfákból készült, így elkerülhetetlenné vált a felújítás.
A pályaszakaszok felújítása mellett a járműállományt is korszerűsítik. Az elmúlt években több százezer utast kiszolgáló kocsik és a 66 éves gőzmozdony mellett a többi mozdonyt is felújítják.
A járműállomány két új, kerékpárszállító kocsival bővül, a jelentősen megnövekedett biciklis turizmus jobb kiszolgálása érdekében.
Mindemellett a Pap-hegyi műhely épülete hőszigetelést kap, így a műszaki kiszolgáló személyzet is kellemesebb körülmények között végezheti majd a munkáját.
A felújítás a Kemencei Erdei Múzeumvasúton (Kemence-Feketevölgyben) folytatódik a meglévő, ma is üzemelő 4 kilométeres pályaszakaszon. A sínpálya cseréjén túl ott is felújítják az átjárókat és a vízelvezető rendszert, amelyet a korábbi évek árvizei rendszeresen megrongáltak.
A munkálatok miatt előreláthatólag teljes pályazárra lesz szükség a tavaszi szezontól, de a felújítás megkezdéséig mindkét vonalon menetrend szerint közlekednek a vonatok.
A Szob-Márianosztra-Nagyirtás-Nagybörzsöny kisvasútvonal a meghirdetett menetrendje szerint, zavartalanul üzemel.