Az élményszerző tanulást segítő természetismereti tanösvények, a szabadidős programok közül az éjszakai túra, erdei játszótér, kincskeresés, számháború, tábortűz mind az erdei iskolák tapasztalati- és élményalapú oktatás útján történő tanulásmódszertanainak alapkövei.
Az Országos Erdészeti Egyesület által minősített több mint 30 állami- és magán erdészeti erdei iskola hazánkban a fenntarthatóságra nevelés legfontosabb intézményei közé tartoznak. Az állami erdészetek közel negyven évvel ezelőtt elsőként létesítettek olyan intézményeket, ahol a személyes tapasztalatszerzés alkotja a természet szeretetére való nevelés lényegét.
A Minősített Erdészeti Erdei Iskola hálózatra alapozva indulhatnak olyan országos kezdeményezések, mint például az Iskolában az Erdő Program, melynek keretén belül indult el szeptemberben az Erdei Iránytű Program, amely az erdők és a fenntartható jövő üzeneteit közvetíti a fiatalok számára. Koordinációját az Országos Erdészeti Egyesület végzi a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványával együttműködésben. A Program keretében hátrányos helyzetű települések 2-6. osztályos általános iskolásai érkeznek egynapos erdőpedagógiai foglalkozásokra az erdei iskolákba. Az ősz folyamán összesen 120 gyermekcsoport, azaz mintegy 3000 diák lesz részese a kezdeményezésnek.
A Program sajtótájékoztatóján Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára ismertette, hogy a már meglévő és működő erdei infrastruktúrára nélkülözhetetlen ezekhez a programokhoz. Az Iskolában az Erdő és az Erdei Iránytű Program nem jöhetett volna létre, ha az állami erdészeti társaságok a kormányzat támogatásával nem fejlesztik ökoturisztikai képességüket. Az állami erdészeti társaságok 42 milliárd forint beruházást valósítottak meg, és évente 4-5 milliárd forintot termelnek meg ennek az infrastruktúrának a fenntartására.
Thaisz Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítványának kuratóriumi elnöke elmondta, hogy
Ezért is kiemelten fontos, hogy saját élményeket, tapasztalaton alapuló ismereteket szerezzenek a természet fontosságáról, és legalább ennyire fontos, hogy az erdészekhez hasonló hiteles emberek legyenek, akik közvetítik a tudást, amit szeretne az iskolarendszer átadni.
Dobre-Kecsmár Csaba, az Egererdő Zrt. vezérigazgatója és az OEE elnökségi tagja, az Észak-Magyarországi régió képviselője elmondta, hogy az Egererdő Zrt. erdei iskolái is részt vesznek a programban, hiszen a jövő generációinak tanítása hozzájárul a jövő fenntarhatóságra és természet szeretetére neveléshez, ami miatt saját eseményeket is szerveznek az országos kapcsolódásokon túl, mint például az Erdészeti Nyílt Nap programsorozat, melyben 2011 óta több mint 50 ezer gyermeket értek el.
A társadalmi felelősségvállalás részeként és az erdészek évszázadokra előre tekintő munkájuk során egyre inkább feladatuknak érzik a következő generációk környezettudatos magatartásának elősegítését. Erre dolgozták ki az erdészeti erdei iskola mozgalmat, mely erdőpedagógiai módszerekkel, az erdőben végzi oktató-nevelő munkáját. A komplex, hosszú távú gondolkodás, a környezeti erőforrások tiszteletben tartása és mértéktartó felhasználása mindig is jellemző volt az erdészekre. Az Országos Erdészeti Egyesület kiemelt célkitűzése, hogy ezt a szemléletmódot szélesebb körben is népszerűsítse, hiszen nélkülözhetetlen, hogy a társadalom is magáénak érezze közös nemzeti kincsünk, a magyar erdők ügyét.
Az Országos Erdészeti Egyesület tematikus oktatási programokkal szólítja meg a különböző korosztályokat.
Az Iskolában az Erdő- és az Erdei Iránytű Programok az Európai Unió Emisszió-kereskedelmi rendszerének (ETS rendszer) kvóta felhasználásából valósulnak meg az Energiaügyi Minisztérium támogatásával, az Agrárminisztérium közreműködésével és az Országos Erdészeti Egyesület koordinálásában.