– meséli Szabó Hanga, a csapat kapitánya, hogyan állt össze a győztes gárda.
Bálint Benedektől (aki az interjú idején éppen tájfutó edzőtáborban volt, ezért nem találkozhattunk vele) eltérően Szabó Hanga és Szabó Kornél orvos szeretne lenni, de mivel a kémia és a biológia mindkettőjüket foglalkoztatja, és szeretik kipróbálni magukat új területeken, ők is remek kihívásnak vélték az erdőismereti versenyt. Mentoruknak pedig biológiatanárukat, Likerné Pucsek Rózsát választották.
A március elején indult verseny elméleti fordulókból és egy terepi videós feladatból állt. A szervezők szerették volna, ha a jelentkezők feltárják, hogy mi mindent rejt az erdei talaj, mennyire nélkülözhetetlen az ember számára maga az erdő, hogyan élnek az éjszaka aktív állatok, valamint hogyan segítik az erdészek az egészséges erdő fenntartását.
„Hetente kaptuk meg a feleletválasztós kérdéseket vagy az esszében kifejtős feladatokat. Ezek meglehetősen nehezek voltak, és általában egy adott természeti problémára kellett megoldást találni. Mi úgy álltunk neki a feladatoknak, hogy egy logikusnak tűnő irányba elindulva kikövetkeztettük a lehetséges választ. Azután a kutatómunka következett, hogy pontosan definiálni tudjuk a megoldást”– veszi át a szót Kornél.
A verseny a koronavírus-járvány mélypontjára esett, ezért a csapat videokonferencia-beszélgetések keretében dolgozta ki a válaszokat. Mindehhez nemcsak általános biológiai háttértudásra volt szükség, hanem a többi természettudományos tantárgyban is jártasnak kellett lenni. Csak hogy érzékeltessem a feladatok súlyát, citálok egy kifejtős feladatot:
„Erdővel kapcsolatos feladatokat kellett megoldaniuk s úgy, hogy magához a probléma értelmezéséhez is idő kellett. A válaszok mélyebb biológiai ismereteket követeltek, de rendkívüli kreativitással és logikus gondolkodással megugrották az akadályokat a gyerekek” – mondja büszkén a tanárnő. Elmondása szerint nem kellett segítenie tanítványai munkáját, mondván maguktól is gördülékenyen működött a csapatszellem. Az egyik feladat során rövid, legfeljebb háromperces videóban kellett a csapatnak bemutatni egy parkerdő sajátosságait. Az Autotróf Kakukkmadarak az iskolához közeli Gulya-dombot választották, és úgy indultak neki a feladatnak, hogy egészen pontosan nem tudták, mit szeretnének a parkerdőről ismertetni.
– meséli Hanga. Az ismeretterjesztő táblákat használták kiindulópontként, és még a domb kilátóját is felvették videóra, majd hazaérve közösen összevágták a felvételeket. Az eredményhirdetésre a Fenntarthatósági Témahét online nyitórendezvényén került sor. A témahét egyik kiemelt eleme az erdők biodiverzitásban betöltött szerepe volt, amihez a középiskolások megszólításával csatlakozott a Fedezd fel az örökséged! vetélkedő.
Hanga és Kornél szerint azért nyerhették meg a versenyt, mert a csapat- tagok eltérő képességei és tulajdonságai együttesen segítettek a válaszok teljes és pontos megalkotásában. Hanga precizitása, Benedek erdőismerete és Kornél kreativitása vezetett arra, hogy közösen fedezzék fel valamennyiünk örökségét, az erdőt, jövőnk biztos zálogát.