Az előkészítő munkákon (számos közbeszerzési eljárás lefolytatásán, tervezésen, engedélyezésen) túl javában zajlik, és rövidesen befejeződik a járműpark 6 mozdonyának, valamint 26 kocsijának korszerűsítése, felújítása, illetve építése. Ezeken túl a magasépítési beruházások keretében jól halad az állomási felvételi épületek és az üzemi kiszolgáló létesítmények teljes körű felújítása is.
Csaknem tizennégy kilométeren, Miskolc-Dorottya utca és Garadna állomások között a régi felépítmény elbontása után teljesen új vasúti pályát építenek, megújítják a biztosítóberendezéseket, a nagyműtárgyakat, az állomási peronokat és korszerűsítik a vízelvezetést is. Ilyen jellegű felújításra száz éve nem volt lehetőség, jelentősége a vasút építéséhez mérhető.
Az ÉSZAKERDŐ Zrt. olyan feladatokat is most kíván elvégezni, amelyekre máskor, a vasút folyamatos üzeme mellett biztonsággal nem nyílna lehetőség. Az erdei vasút üzemeltetése és a vonatokon utazók biztonsága érdekében a teljes vonal mentén, de kiemelten Felsőhámor fölött, valamint a Hámori-tó partján megvizsgálják a fákat, és ahol szükséges, eltávolítják a balesetveszélyes, idős törzseket.
Erre a vasút felújítása a legjobb alkalom, mert ezeket a területeket egyébként nem, vagy csak nagy nehézségek árán lehet megközelíteni, viszont a régi, illetve a felbontott pályán különösebb károkozás nélkül elvégezhető a munka.
A szélsőséges időjárási viszonyok között nagyon gyakran kell a vasúti pályára, a műtárgyakra, valamint a tóparti sétányra dőlt fákat eltávolítani. A biztonságos vonatközlekedés feltételeinek megteremtését és a tóparti sétányon kirándulók védelmét a Társaság kiemelt feladatának tartja.
A pályafelújítás várhatóan 2022. nyaráig tart, ami az erdei vasút üzemében szükségszerű korlátozásokkal jár majd. A helybeliek, valamint a Miskolcra és Lillafüredre érkezők a tervek szerint azonban nem maradnak kisvasút nélkül, mivel a Társaság célja a szakaszos üzem biztosítása – tájékoztatott Zay Adorján, az ÉSZAKERDŐ Zrt. vezérigazgatója.