Lapszemle

Berecz Zsombor: vitorlával a dobogó tetejére

Az alsóörsi kikötőben pihenő hajók felé sétálva egy molinó tűnik fel, rajta a nemzeti lobogót égnek emelő Berecz Zsombor fotója, s egy hatalmas „gratulálunk” felirat. Mindez nemcsak az ő, hanem egyszersmind a hazai vitorlássport történelmének eddigi legnagyobb sikere előtti tisztelgés is: a sportoló ugyanis az első magyar, aki olimpiai hajóosztályban – finn dingiben – nyert világbajnoki címet.

Húsz esztendő munkája ért be augusztusban, melyet nemcsak a sport, hanem a vizek, a természet szeretete is alapjaiban meghatározott. Berecz Zsombor az észak-balatoni település partján mesélt a sikerhez vezető útjának főbb állomásairól.

A kora őszi találkozónkkor a Balatonnál nyaralók nyüzsgő tömegei távoli emléknek tűnnek csupán: a hangos szó helyét a csend veszi át, a pihenni vágyók már a partról csodálják a vizet, és a távolban úszó vitorlásokat.

A szakavatott szemek a különböző formájú és méretű hajók közt a dániai Aarhusban augusztusban világbajnokságot nyert Berecz Zsombor vitorlását is kiszúrhatják. A sportoló ugyanis a tó északi partján él, így ha éppen itthon van, gyakorta száll vízre klubja, a Balatoni Yacht Club otthonául szolgáló alsóörsi kikötőből indulva. Ilyen időszakból egyébként egyre kevesebb van, hiszen évente mintegy kétszázötven napot tölt külföldi vizeken.

„A sporton keresztül szinte az egész világot bejárhattam, miközben számos izgalmas élménnyel is gazdagodtam. A Dél-afrikai Köztársaság partjainál például egy fókát üldöző fehércápától nem messze vitorláztam” –

idézte fel a majd négyhónapos edzőtábor hosszúnak tűnő másodperceit a sportoló, miközben elkezdte felszerelni a VB-győzelem során használt hajóját. Mint megtudtuk, az olasz tervezésű modellt a versenyzők által legjobbnak ítélt lengyel cég gyártja, így a többség ezt a típust használja. A hajótest száztizenhat kilót nyom, a sportolók súlya között azonban akad eltérés: a mezőny tagjai kilencvenkettő és százkettő kilogramm közöttiek, s bizony sokszor nem mindegy, mennyi is az annyi.

„Kis szélben a könnyebb versenyzők gyorsabban tudnak haladni, nagyobb súllyal ugyanakkor eredményesebben lehet ellentartani az erősebb szélnek”

– magyarázta Berecz Zsombor, aki kilencvenöt kilóval középtermetűnek számít a versenyzők közt, így mindkét körülményhez tud alkalmazkodni.

A világbajnoki címével a 2020-as nyári olimpiára első magyarként kvótát szerzett sportoló képességeire először egy nyári vitorlástábor szervezői figyeltek fel. „Tizenkét éves koromban beírattak a szüleim a kezdőknek szóló agárdi táborba, aminek a végén megnyertem a versenyt, így leigazolt az ottani klub” – emlékszik vissza pályafutásának első éveire a sportoló, aki különösen kötődik a Velencei-tóhoz és környékéhez. Mint elárulta, nagymamájáé volt egykoron a tó első vitorlása, egy horgászcsónakból alakította át, s leginkább a nádas menti pecázáshoz használta. Jó pár évvel később ugyanitt az ifjú Zsombor is gyakran kihajózott horgászni édesapjával a családi vitorlás fedélzetén.

„Azóta is horgászom, amikor csak tehetem. A balatoni süllőket legszívesebben pergető módszerrel veszem üldözőbe, ugyanakkor bárhová utazom a világban, a pecabotom mindig velem van. Egyik legemlékezetesebb fogásom Spanyolországban volt, egy barrakudát sikerült horogra csalni”

– mesélte.

A különböző típusú vizeket horgászként és vitorlásként is alaposan kiismerte Berecz Zsombor. Szerinte alapszinten megtanulni vitorlázni nem nehéz, olimpiai hajóosztályba kerülve azonban kőkemény pofonokra számíthat az ember. Ilyen kategória a finn dingi is, amely bár a legnépesebb hajóosztállyal rendelkezik Magyarországon, profi szinten jelenleg csak ő űzi. Pályafutása során eddig hét különböző osztályban versenyzett, s ez idő alatt huszonhét bajnoki címet szerzett. „Ahogy nőnek a fiatalok, úgy kerülnek át másik hajóosztályba, idővel pedig eldönthetik, hogy egy- vagy többszemélyes vitorlásban folytatják pályafutásukat; én az egyszemélyes mellett döntöttem” – mondta.

Ez utóbbi távolról sem jelenti azt, hogy magányos versengésről van szó, szakemberekből álló csapat segíti a sportolókat a megmérettetések közben, illetve előtt.

Az edző például a futamok előtt „beméri” a pályát: nézi a szél erősségét és irányát, és méri a tengerek áramlatát is. „Ezek alapján dolgozzuk ki a taktikát a verseny előtt” – magyarázta Berecz Zsombor, akit erőnléti edző, dietetikus és pszichológus is segít, a világbajnokságon pedig egy fizioterapeuta is csatlakozott hozzájuk. Mivel a jó technika a vetélytársak számára is adott, a vitorlázó szerint megfelelő edzésmunkával s a felkészítő csapat hathatós segítségével lehet a legtöbbet előre lépni. Ezt példázza a dániai világbajnokság előtti időszak is: Zsombor egy biciklibaleset következtében három és fél hónapig kényszerpihenőre került, ám a csüggedés helyett a lelki felkészülést választotta, ami a felépülését követő edzésekkel együtt meghozta gyümölcsét. Mint mondta,

a két év múlva esedékes tokiói olimpián is esélyes lehet az éremre; a három-négy legjobb versenyző akkori felkészültsége és mentális állapota lesz a döntő.

Ami azonban bizonyos: a világbajnok számára minden vízen, illetve természetben eltöltött idő jótékony hatással van. „A vitorlázásnál nagyobb szabadságot semmi nem adhat, hiszen a természet erőit fordítjuk arra, hogy legyőzzük a vetélytársakat. Emellett nagyon szeretek a szabadban, a zöldben járni, amit egyebek között édesapámnak is köszönhetek, aki gyakran vitt magával vadászatai alkalmával” – jegyezte meg a sportoló. Most sem áll tőle távol a kirándulás, feleségével, kisfiával és kislányával szívesen keresik föl a többi közt a Balatoni települések kilátóit, s mint beszélgetésünk végén megtudtuk,

minden tavasszal útra kelnek a Bakonyba – a „titkos” helyükre –, ahol évekkel ezelőtt egy hatalmas medvehagyma-lelőhelyet találtak.
Forrás: A Mi Erdőnk