Hírek

Környezetkímélő kötélpálya fakitermeléshez

Ezúttal nem egy manapság divatos kalandpark kedvéért került kötélpálya az erdőbe, az ok jóval komolyabb. Az április végi havazás miatt még van járhatatlan turistaút, gőzerővel dolgozunk ezek megtisztításán - mondta el Dr. Jung László, az Egererdő Zrt. vezérigazgatója szerdán, Szilvásváradon, ahol bemutatták az erdészet kötélpályás közelítési módszerét. Istállóskőre legkorábban 3 hét múlva indulhatnak turisták.

Az idei szokatlan időjárás különösen nagy kárt tett a 7-800 méteres magasság alatt lévő erdőségekben, hiszen itt a fák már mind kilombosodtak, erre érkezett a havazás, ónos eső. Sokat rontott a helyzeten az is, hogy a talaj a korábbi hóolvadás következtében erősen felázott, majd később orkán erejű szél érkezett, amely játszi könnyedséggel döntötte ki a fákat. Ráadásul mindez szokatlan gyorsasággal is következett be: mintegy 24 órán belül pusztított a hó, jég és a szél, aminek eredményeképpen a mai napig dőlnek ki az akkor megsérült fák.

 

Ez sem könnyíti meg az erdészet munkáját, ahogyan az sem, hogy a mostani havariahelyzetben a védett erdőkben végzett munkálatok erdészeti, természetvédelmi hatósági engedélyeinek beszerzése meglehetősen időigényes feladat volt. A katasztrófák után mind a technológia mind pedig a technika meghatározása komoly szakértelmet igényel. Az egymásra halmozódott fák rendkívül balesetveszélyesek, sok a rejtett feszültség – azaz ha egyet mozdítanak, vagy darabolni kezdenek, egy másik váratlanul meglódulhat. A kidőlt fák gyökértányérjai is könnyen balesetet okozhatnak, ha például váratlanul átfordulnak. Emellett vegetációs időszakon belül nem könnyű olyan vállalkozót találni, aki a feltermelést elvégzi. Az is problémát jelent, hogy a földön fekvő faanyag minősége folyamatosan romlik, így az ipari minőségű, értékesebb rönkök aránya kisebb lesz, és jóval több tűzifa kerül ki a katasztrófa sújtotta erdőrészletekből, ami csak alacsonyabb áron értékesíthető.

Ezért húzódott el ennyire a területek megtisztítása.

Ráadásul nem kevés kidőlt, sérült fáról van szó ebben az esetben – mondta Jung László. A felmérések alapján 107.000 köbméternyi faanyag fekszik a földön. Összevetésképp: az Egererdő éves átlagos kitermelése körülbelül 200.000 köbméternyi. A hatóságok végül a tavasszal kidőlt faanyagból 83.000 köbméternyit ítéltek feltermelhetőnek. A többi az erdőben marad, az erdei ökoszisztémát erősítve, holtfaként szolgálja majd az élővilágot.

Mivel a most megtisztítani kívánt terület helyenként igen meredek – különösen igaz ez az Istállóskői-barlanghoz vezető turistaút mentén – a munkagépek nem, vagy csak körülményesen tudnak feljutni a hegyoldalakra, közben pedig súlyosan károsítják, erodálják a talajt, ami megnehezíti később az erdő felújulását is. Ezeket szem előtt tartva döntött úgy az erdészet, hogy kötélpályás módszerrel fogja lehozni a faanyagot. Ez a lehető legkíméletesebb eljárás, a legkevésbé károsítja a talajt, azonban ez a legdrágább is egyben.

A módszer lényege, hogy egy kötéldaru segítségével hozzák létre a kötélpályát, melynek egyik vége maga a gép, a másik pedig – jelen esetben – egy élő fa. A kifeszített drótokon fut az úgynevezett macska, erről engedik le azt a kábelt, amit a szállítani kívánt fára erősítenek. A macska felhúzza a rá erősített rönköt, és – akár végig a levegőben tartva azt – a pálya végére szállítja, ahonnan már forwarder viszi tovább a köztes rakodóhoz. Egyik nagy előnye a kötéldarunak, hogy könnyen áttelepíthető, így szinte bárhol alkalmazhatják. Természetesen főleg hegyvidéken van létjogosultsága ennek a módszernek, tőlünk északabbra, a Tátrában előszeretettel alkalmazzák.

Bognár Bencétől, az Szilvásváradi Erdészet vezetőjétől megtudtuk, hogy ez a kötélpálya 300 méter hosszú, de képes oldalról is behúzni a faanyagot. Egy 5-600 méteres pályával azonban még hatékonyabb lenne a munka.

Ez a közelítési módszer egyébként nem újkeletű Magyarországon. Először 1930-ban épült ilyen pálya, éppen itt, Istállóskőnél. Az akkori pálya azonban fix volt, úgy kell elképzelni, mint egy lanovkát, bonyolult keretekkel és kötélrendszerekkel. Több hegységünkben is üzemeltek hasonló szerkezetek, így a Pilisben, Börzsönyben, Bakonyban is. A mostani istállóskőihez hasonló mobil kötélpályák pedig az 50-es években kezdtek megjelenni.
Az erdészetvezető azt is elmondta, hogy sok kritika érte az erdészetet, amiért ennyire elhúzódtak a munkálatok, a turistautak megtisztítása – hiszen az Istállóskői-barlanghoz még mindig nem lehet feljutni.

Azonban egy ilyen technológia kiépítéséhez és a szükséges engedélyek beszerzéséhez idő kell. A jelenlegi helyzetet figyelembe véve körülbelül 3 hét kell hozzá, hogy a barlang ismét biztonságosan megközelíthető legyen.

Sokan nem veszik azonban figyelembe a lezárásokat. Sőt, a szerdai sajtótájékoztató alatt is érkezett egy fiatal pár a barlang irányából. A területen számos figyelmeztetés található, és az erdészet szalagokkal zárta le a járhatatlan utakat. A vágásterület szélén tartózkodni ugyanis balesetveszélyes. Arra is felhívják a figyelmet, hogy turisták számára az erdészet saját facebook oldalán hetente ad tájékoztatást az erdők állapotáról, esetleges lezárásokról, korlátozásokról.

Az egyre gyakoribb extrém időjárási eseményekkel kapcsolatban felvetődött a kérdés, hogy vajon mit hoz a jövő? Az MTA Erdészeti Tudományos Bizottsága és az Erdészeti Tudományos Intézet (ERTI) jelenleg is tanulmányozza a klímaváltozás hatásait, és vizsgálják a lehetőségét, hogyan javítható az erdők állékonysága. A mostani tapasztalat az, hogy az idősebb állományok kevésbé estek áldozatul, ennek magyarázata valószínűleg pont az állékonyságukban keresendő. Hogy szükség lesz-e új fafajokra, csak hosszú távú vizsgálatokból derülhet ki, és fontos, hogy ezeket régiónként végezzék. A természet azonban most is dolgozik, és ahol hagyják természetesen felújulni az erdőt, ott magától is képes lezajlani a fafajcsere – hiszen amelyik nem életképes az adott természeti tényezők között, idő előtt elpusztul.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu