Hírek

Magyar Bronz Érdemkereszt kitüntetésben részesült Kovács László vasútüzemvezető

Kovács László az EGERERDŐ Zrt. Vasútüzemének vezetője kiemelkedő munkásságáért és 50 éves szakmai életútjának elismeréseként érdemelte ki a kitüntetést.

A keresztény államalapítás ünnepén Dr. Sulyok Tamás, Magyarország köztársasági elnöke Magyar Bronz Érdemkereszt kitüntetést adományozott Kovács László, az EGERERDŐ Zrt. Vasútüzemének vezetője részére, az EGERERDŐ Zrt. által fenntartott erdei vasutak üzemeltetése, fejlesztése és a hazai kisvasutak működését érintő ágazati jogszabályok kidolgozása terén tanúsított kiemelkedő munkásságáért és 50 éves szakmai életútjának elismeréseként.

László 1975-ben kezdte meg munkáját a Mátra-Nyugatbükki Erdő- és Fafeldolgozó Gazdaságnál, az EGERERDŐ Zrt. jogelődjénél, ahol az egri gépjavítóban autószerelőként dolgozott. Az itt eltöltött hat év alatt erdészeti gépjárművek javítását, karbantartását és szakmai ellenőrzését végezte. 1978-ban a megyei és a területi Autószerelő Szakmai versenyen első helyezést ért el, melynek köszönhetően bejutott az országos döntőbe, ahol a társaságot képviselve második helyen végzett.

Kovács László, az EGERERDŐ Zrt. Vasútüzemének vezetője

Fotó: Pelsőczy Csaba/AM

1981-től az erdészeti társaság Szilvásváradi Gépjavító Üzemében folytatta szakmai tevékenységét, mint művezető. Két műhely irányítását végezte.

Az egyikben fakitermeléshez használt gépjárművek, szolgálati autók, valamint mezőgazdasági gépek szervizelését koordinálta, a másikban, melyet „fatelepi műhelyként” ismernek, személyautók, tehergépjárművek és a kisvasúti járművek javítását felügyelte és végezte. Munkaköréhez tartozott még ezeken felül a szükséges anyagok és alkatrészek beszerzése.

2010-ben a Szilvásváradi Erdei Kisvasút Vasútüzem vezetője lett. Feladatköre a kinevezésével kibővült a kisvasút teljes körű felügyeletével, illetve ellenőrzésével. Az EGERERDŐ Zrt. által indított ÉMOP-os pályázatnak köszönhetően elkészült az ország második hibrid mozdonya, és újjá épültek az utasok kényelmét szolgáló állomások. Szakmai tudásával, és a munkába fektetett energiájával nagyban hozzájárult a pályázat sikeréhez.

2013-ban a Magyar Fejlesztési Bank, mint tulajdonosi joggyakorló, valamint az EGERERDŐ Zrt. felső vezetésének döntése alapján, a szilvásváradi, a felsőtárkányi és a gyöngyösi kisvasutak összevonásra kerültek. Ettől az időponttól a három – összevont – kisvasút üzemvezetője lett.

Üzemvezetőként az évi több mint 1 millió látogatót fogadó szilvásváradi Szalajka-völgy ökoturisztikai feladatainak ellátása és a völgy műszaki fenntartása is a munkaköréhez tartozik.

Folyamatosan részt vesz a jövőben megvalósuló fejlesztési pályázatok tervezésében, előkészítésében, melyek révén további erőforrások fordíthatóak a vasutak fejlesztésére, korszerűsítésére.

Ennek a munkának első nagy lépéseként kidolgozta a Mátravasút teljes felújításának tervét, mely kormányzati támogatással 2018-ban kezdődött el. A fejlesztés érintette a Mátravasút Gyöngyös-Szalajka-ház pályaszakaszt, majd a Gyöngyös-Mátrafüred pályaszakaszt. A pálya mellett a gördülőállomány is megújult. Gyöngyi gőzmozdony teljes felújítása mellett 2 db dízelmozdony remotorizációja valósult meg, környezetbarátabb motorok beépítésével, illetve több nyitott és zárt kocsi éledt újra kívül és belül egyaránt.

A Mátravasút felújítását a Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút gördülőállományának felújítása követte, mely László koncepciója alapján, szintén állami támogatással valósulhatott meg.

A 2024-ben lezárult felújítás során 2 db C50-es dízelmozdony teljesen megújult, Magyarországon elsőként, meghajtásuk teljesen elektromos meghajtásúvá lett alakítva. Emellett három zárt és három nyitott kocsi fékrendszere, forgóváza, a kocsiszekrény és a belső terek teljes felújítása valósult meg.

Munkája során folyamatosan törekszik az utasok biztonságát előtérbe helyezni, melyhez elengedhetetlen a járművek kifogástalan műszaki állapotának biztosítása, mely feladatnak magas színvonalon tesz eleget. Vallja, hogy a gondos odafigyelés, a gördülőállomány részét képező mozdonyok és kocsik teljes átvizsgálása, javítása, a pálya szintezése, elhasználódott talpfák és elkopott sínek cseréje elengedhetetlen a menetrendszerinti biztonságos közlekedéshez, amit minden évben lelkiismeretesen el kell végezni, minden vasúton.

Bár 50 éves munkásságának érdeme pihenésre adna okot, mégsem dől hátra, hanem a Szilvásváradi Állami Erdei Vasút és a Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút további fejlesztését tervezi.

A tartalmas, eredményekben gazdag, 50 éves szakmai életútjának megkoronázásaképp legnagyobb büszkesége, hogy életművét utódja, fia gondozza, aki kezdetben édesapjával együtt, tőle tanulva látja el a kisvasúti üzem vezetését.

László nemcsak a megszokott műszaki feladatokat látta el példa értékűen, hanem kollégái problémáira is megtalálta a megfelelő megoldást. Emberségének köszönhetően a munkaerőhiánnyal sújtott ágazatban, jól képzett, motivált, kitartó kollegiális kört tudott kialakítani.

Életében fontos szerepet játszik a kisvasutas szakmán belüli személyes kapcsolatok kialakítása, szakmai eszmecsere, innovatív megoldások megosztása, amit az Országos Erdészeti Egyesület Kisvasúti Szakosztályában is kitűnően képviselt.

Szakmaiságával és széles körű gyakorlati tapasztalatával jelentősen hozzájárult a Kisvasúti törvénymódosítás javaslatának elkészítéséhez.

Az 50 éves áldozatos munka meghozta eredményét, hiszen a korábban jelentős veszteséget elkönyvelő üzemek hatékonysága és a szolgáltatások színvonala az irányítása alatt folyamatosan javult.

Forrás: EGERERDŐ Zrt.