A Proceedings of the National Academy of Sciences című tudományos lapban megjelent kutatás homlokegyenest ellentéte azoknak a korábbi tanulmányoknak, melyek az Amerikai Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma (United States Department of Agriculture, USDA) megrendelésére készültek, és az etanolt illetve más bioüzemanyagokat relatív „zöldnek” állítják be – írja a Reuters-re hivatkozva az Euronews.
A kukorica etanol az Amerikában forgalmazott etanol fő forrása, amit a megújuló üzemanyag-szabvány (Renewable Fuel Standard , RFS) keretében kevernek a benzinhez.
Joe Biden elnök kormánya felülvizsgálja a bioüzemanyagokra vonatkozó irányelveket, amely része annak a szélesebb körű törekvésnek, hogy az éghajlatváltozás elleni küzdelem jegyében az Egyesült Államok gazdasága 2050-ig szén-dioxid-mentessé váljon.
Azonban a „kukoricából készült etanol nem klímabarát üzemanyag” – mondja Dr. Tyler Lark, a Wisconsin-Madison Egyetem Fenntarthatósági és Globális Környezetvédelmi Központjának tudományos segédmunkatársa, a tanulmány vezető szerzője.
Mit mond erre egy etanol lobbista?
Geoff Cooper, a Megújuló Üzemanyag Szövetség (Renewable Fuels Association), az etanol kereskedelmi lobbi elnöke és vezérigazgatója „teljes mértékben légből kapottnak és hibásnak” nevezi a tanulmányt, és azt állítja, hogy a szerzők a legrosszabb lehetőségeket vették alapul, valamint a számukra kedvező adatokat használták csak fel.
A 2005-ben elfogadott amerikai megújuló üzemanyag-szabvány értelmében az ország olajfinomítóinak évente mintegy 15 milliárd gallon kukoricaalapú etanolt kell a benzinhez keverniük. Ennek célja a kibocsátás csökkentése, a mezőgazdasági termelők támogatása és az USA energiaimporttól való függőségének csökkentése volt.
– állapította meg a tanulmány. Ez a földhasználatban széles körű változásokhoz vezetett: olyan szántóföldeket műveltek meg, amelyeket egyébként kivontak volna a termelésből vagy természetvédelmi programokba vontak volna be, illetve a meglévő szántóföldeken még több kukoricát vetettek.
A szántás felszabadítja a talajban tárolt szenet, míg más mezőgazdasági tevékenységek, például a nitrogéntrágyák kijuttatása szintén szén kibocsátást eredményez.
Az USDA 2019-es tanulmánya, amelyre a bioüzemanyag-ipar széles körben hivatkozik, megállapította, hogy az etanol szén-dioxid-intenzitása 39 százalékkal alacsonyabb, mint a benziné, részben az új termőföldek telepítésével járó szén-dioxid-megkötés miatt.
Az USDA egyelőre nem kommentálta az új tanulmányt. Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége, amely az ország bioüzemanyag-politikáját irányítja, fontolgatja a program módosítását.