Hírek

Cukorrépa lehet az új „útszóró só”

A téli lefagyott utak a bosszúságon túl balesetveszélyesek is. A hagyományos sózás ugyan megszünteti ezt a csúszósságat, de káros a környezetre, sőt, a járművekre nézve is.

Az út szórására használt hagyományos só (nátrium-klorid) olcsó és hatásos. A só egyrészt csökkenti a víz fagyáspontját, ami ennek következtében melegedni is kezd, ez pedig a környezetét is melegíti.

Minél több sót használunk, annál gyorsabban olvad el a jég.

Azonban a só a természetben nagy pusztítást okoz. Egy amerikai tanulmány szerint az USA hűvösebb államaiban az édesvizekben jóval nagyobb a sókoncentráció, ami főleg az utakról mosódik be. Ez nem kedvez az élővilágnak, különösen a vízi élőlényeknek. A természetben pedig a só hosszú ideig jelen van, nem bomlik el. Emellett különösen korrodálja az utakat és a hidakat, nem is beszélve magukról a járművekről – írja a Modernfarmer a Bloombergre hivatkozva.

A hideg városokban, főleg Kanadában került előtérbe az utóbbi időben a cukorrépából készült „útszóró só”. A keverék, amit használnak, a cukorgyártás egyik melléktermékéből, melaszból áll, melyet sóval kevernek. Ez lényegesen kisebb mennyiségű sót tartalmaz, mint a hagyományos útszórásra használt keverék.

A melaszban található cukor úgy tűnik, jóval hatékonyabban olvasztja meg a jeget, ráadásul ragadóssága miatt sokáig az úton marad, akár több hóvihart is átvészelve.

Ezzel ellentétben a só lemosódik, ami miatt folyamatosan pótolni kell. Emellett teljesen mértékben lebomló anyagról van szó.

Azonban a cukorrépából készült útszóró só sem mentes a környezeti ártalmaktól, így csak körültekintően szabad alkalmazni. Az elmúlt néhány évben bebizonyosodott, hogy a melaszos olvadékvíz károsítja egyes rovarfajok lárváit, például a kérészeket, melyek fontos táplálékforrásai a ragadozóknak.

A cukorrépás jégoldónak emellett nagyobb a biokémiai oxigén igénye is: amikor a mikroorganizmusok lebontják a cukrokat, az drámaian csökkenti a víz oxigéntartalmát, ami a vízi állatok, például a halak és kétéltűek fulladásához vezethet.

A michigani Környezetminőségi Minisztérium megjegyzi, hogy a Michiganhez hasonló, földrajzilag sík területek a vízfolyások lassú mozgása miatt különösen érzékenyek az ilyen jellegű eseményekre.

Mivel nincs tökéletes módja annak, hogy az utakat jégtelenítsék, még azok a városok is, amelyek jégoldóként melaszos keveréket használnak, hajlamosak sót is használni.

Forrás: modernfarmer.com

Hírek

Cukorrépa lehet az új „útszóró só”

A téli lefagyott utak a bosszúságon túl balesetveszélyesek is. A hagyományos sózás ugyan megszünteti ezt a csúszósságat, de káros a környezetre, sőt, a járművekre nézve is.

Az út szórására használt hagyományos só (nátrium-klorid) olcsó és hatásos. A só egyrészt csökkenti a víz fagyáspontját, ami ennek következtében melegedni is kezd, ez pedig a környezetét is melegíti.

Minél több sót használunk, annál gyorsabban olvad el a jég.

Azonban a só a természetben nagy pusztítást okoz. Egy amerikai tanulmány szerint az USA hűvösebb államaiban az édesvizekben jóval nagyobb a sókoncentráció, ami főleg az utakról mosódik be. Ez nem kedvez az élővilágnak, különösen a vízi élőlényeknek. A természetben pedig a só hosszú ideig jelen van, nem bomlik el. Emellett különösen korrodálja az utakat és a hidakat, nem is beszélve magukról a járművekről – írja a Modernfarmer a Bloombergre hivatkozva.

A hideg városokban, főleg Kanadában került előtérbe az utóbbi időben a cukorrépából készült „útszóró só”. A keverék, amit használnak, a cukorgyártás egyik melléktermékéből, melaszból áll, melyet sóval kevernek. Ez lényegesen kisebb mennyiségű sót tartalmaz, mint a hagyományos útszórásra használt keverék.

A melaszban található cukor úgy tűnik, jóval hatékonyabban olvasztja meg a jeget, ráadásul ragadóssága miatt sokáig az úton marad, akár több hóvihart is átvészelve.

Ezzel ellentétben a só lemosódik, ami miatt folyamatosan pótolni kell. Emellett teljesen mértékben lebomló anyagról van szó.

Azonban a cukorrépából készült útszóró só sem mentes a környezeti ártalmaktól, így csak körültekintően szabad alkalmazni. Az elmúlt néhány évben bebizonyosodott, hogy a melaszos olvadékvíz károsítja egyes rovarfajok lárváit, például a kérészeket, melyek fontos táplálékforrásai a ragadozóknak.

A cukorrépás jégoldónak emellett nagyobb a biokémiai oxigén igénye is: amikor a mikroorganizmusok lebontják a cukrokat, az drámaian csökkenti a víz oxigéntartalmát, ami a vízi állatok, például a halak és kétéltűek fulladásához vezethet.

A michigani Környezetminőségi Minisztérium megjegyzi, hogy a Michiganhez hasonló, földrajzilag sík területek a vízfolyások lassú mozgása miatt különösen érzékenyek az ilyen jellegű eseményekre.

Mivel nincs tökéletes módja annak, hogy az utakat jégtelenítsék, még azok a városok is, amelyek jégoldóként melaszos keveréket használnak, hajlamosak sót is használni.

Forrás: modernfarmer.com

Hírek

Cukorrépa lehet az új „útszóró só”

A téli lefagyott utak a bosszúságon túl balesetveszélyesek is. A hagyományos sózás ugyan megszünteti ezt a csúszósságat, de káros a környezetre, sőt, a járművekre nézve is.

Az út szórására használt hagyományos só (nátrium-klorid) olcsó és hatásos. A só egyrészt csökkenti a víz fagyáspontját, ami ennek következtében melegedni is kezd, ez pedig a környezetét is melegíti.

Minél több sót használunk, annál gyorsabban olvad el a jég.

Azonban a só a természetben nagy pusztítást okoz. Egy amerikai tanulmány szerint az USA hűvösebb államaiban az édesvizekben jóval nagyobb a sókoncentráció, ami főleg az utakról mosódik be. Ez nem kedvez az élővilágnak, különösen a vízi élőlényeknek. A természetben pedig a só hosszú ideig jelen van, nem bomlik el. Emellett különösen korrodálja az utakat és a hidakat, nem is beszélve magukról a járművekről – írja a Modernfarmer a Bloombergre hivatkozva.

A hideg városokban, főleg Kanadában került előtérbe az utóbbi időben a cukorrépából készült „útszóró só”. A keverék, amit használnak, a cukorgyártás egyik melléktermékéből, melaszból áll, melyet sóval kevernek. Ez lényegesen kisebb mennyiségű sót tartalmaz, mint a hagyományos útszórásra használt keverék.

A melaszban található cukor úgy tűnik, jóval hatékonyabban olvasztja meg a jeget, ráadásul ragadóssága miatt sokáig az úton marad, akár több hóvihart is átvészelve.

Ezzel ellentétben a só lemosódik, ami miatt folyamatosan pótolni kell. Emellett teljesen mértékben lebomló anyagról van szó.

Azonban a cukorrépából készült útszóró só sem mentes a környezeti ártalmaktól, így csak körültekintően szabad alkalmazni. Az elmúlt néhány évben bebizonyosodott, hogy a melaszos olvadékvíz károsítja egyes rovarfajok lárváit, például a kérészeket, melyek fontos táplálékforrásai a ragadozóknak.

A cukorrépás jégoldónak emellett nagyobb a biokémiai oxigén igénye is: amikor a mikroorganizmusok lebontják a cukrokat, az drámaian csökkenti a víz oxigéntartalmát, ami a vízi állatok, például a halak és kétéltűek fulladásához vezethet.

A michigani Környezetminőségi Minisztérium megjegyzi, hogy a Michiganhez hasonló, földrajzilag sík területek a vízfolyások lassú mozgása miatt különösen érzékenyek az ilyen jellegű eseményekre.

Mivel nincs tökéletes módja annak, hogy az utakat jégtelenítsék, még azok a városok is, amelyek jégoldóként melaszos keveréket használnak, hajlamosak sót is használni.

Forrás: modernfarmer.com

Hírek

Cukorrépa lehet az új „útszóró só”

A téli lefagyott utak a bosszúságon túl balesetveszélyesek is. A hagyományos sózás ugyan megszünteti ezt a csúszósságat, de káros a környezetre, sőt, a járművekre nézve is.

Az út szórására használt hagyományos só (nátrium-klorid) olcsó és hatásos. A só egyrészt csökkenti a víz fagyáspontját, ami ennek következtében melegedni is kezd, ez pedig a környezetét is melegíti.

Minél több sót használunk, annál gyorsabban olvad el a jég.

Azonban a só a természetben nagy pusztítást okoz. Egy amerikai tanulmány szerint az USA hűvösebb államaiban az édesvizekben jóval nagyobb a sókoncentráció, ami főleg az utakról mosódik be. Ez nem kedvez az élővilágnak, különösen a vízi élőlényeknek. A természetben pedig a só hosszú ideig jelen van, nem bomlik el. Emellett különösen korrodálja az utakat és a hidakat, nem is beszélve magukról a járművekről – írja a Modernfarmer a Bloombergre hivatkozva.

A hideg városokban, főleg Kanadában került előtérbe az utóbbi időben a cukorrépából készült „útszóró só”. A keverék, amit használnak, a cukorgyártás egyik melléktermékéből, melaszból áll, melyet sóval kevernek. Ez lényegesen kisebb mennyiségű sót tartalmaz, mint a hagyományos útszórásra használt keverék.

A melaszban található cukor úgy tűnik, jóval hatékonyabban olvasztja meg a jeget, ráadásul ragadóssága miatt sokáig az úton marad, akár több hóvihart is átvészelve.

Ezzel ellentétben a só lemosódik, ami miatt folyamatosan pótolni kell. Emellett teljesen mértékben lebomló anyagról van szó.

Azonban a cukorrépából készült útszóró só sem mentes a környezeti ártalmaktól, így csak körültekintően szabad alkalmazni. Az elmúlt néhány évben bebizonyosodott, hogy a melaszos olvadékvíz károsítja egyes rovarfajok lárváit, például a kérészeket, melyek fontos táplálékforrásai a ragadozóknak.

A cukorrépás jégoldónak emellett nagyobb a biokémiai oxigén igénye is: amikor a mikroorganizmusok lebontják a cukrokat, az drámaian csökkenti a víz oxigéntartalmát, ami a vízi állatok, például a halak és kétéltűek fulladásához vezethet.

A michigani Környezetminőségi Minisztérium megjegyzi, hogy a Michiganhez hasonló, földrajzilag sík területek a vízfolyások lassú mozgása miatt különösen érzékenyek az ilyen jellegű eseményekre.

Mivel nincs tökéletes módja annak, hogy az utakat jégtelenítsék, még azok a városok is, amelyek jégoldóként melaszos keveréket használnak, hajlamosak sót is használni.

Forrás: modernfarmer.com

Hírek

Cukorrépa lehet az új „útszóró só”

A téli lefagyott utak a bosszúságon túl balesetveszélyesek is. A hagyományos sózás ugyan megszünteti ezt a csúszósságat, de káros a környezetre, sőt, a járművekre nézve is.

Az út szórására használt hagyományos só (nátrium-klorid) olcsó és hatásos. A só egyrészt csökkenti a víz fagyáspontját, ami ennek következtében melegedni is kezd, ez pedig a környezetét is melegíti.

Minél több sót használunk, annál gyorsabban olvad el a jég.

Azonban a só a természetben nagy pusztítást okoz. Egy amerikai tanulmány szerint az USA hűvösebb államaiban az édesvizekben jóval nagyobb a sókoncentráció, ami főleg az utakról mosódik be. Ez nem kedvez az élővilágnak, különösen a vízi élőlényeknek. A természetben pedig a só hosszú ideig jelen van, nem bomlik el. Emellett különösen korrodálja az utakat és a hidakat, nem is beszélve magukról a járművekről – írja a Modernfarmer a Bloombergre hivatkozva.

A hideg városokban, főleg Kanadában került előtérbe az utóbbi időben a cukorrépából készült „útszóró só”. A keverék, amit használnak, a cukorgyártás egyik melléktermékéből, melaszból áll, melyet sóval kevernek. Ez lényegesen kisebb mennyiségű sót tartalmaz, mint a hagyományos útszórásra használt keverék.

A melaszban található cukor úgy tűnik, jóval hatékonyabban olvasztja meg a jeget, ráadásul ragadóssága miatt sokáig az úton marad, akár több hóvihart is átvészelve.

Ezzel ellentétben a só lemosódik, ami miatt folyamatosan pótolni kell. Emellett teljesen mértékben lebomló anyagról van szó.

Azonban a cukorrépából készült útszóró só sem mentes a környezeti ártalmaktól, így csak körültekintően szabad alkalmazni. Az elmúlt néhány évben bebizonyosodott, hogy a melaszos olvadékvíz károsítja egyes rovarfajok lárváit, például a kérészeket, melyek fontos táplálékforrásai a ragadozóknak.

A cukorrépás jégoldónak emellett nagyobb a biokémiai oxigén igénye is: amikor a mikroorganizmusok lebontják a cukrokat, az drámaian csökkenti a víz oxigéntartalmát, ami a vízi állatok, például a halak és kétéltűek fulladásához vezethet.

A michigani Környezetminőségi Minisztérium megjegyzi, hogy a Michiganhez hasonló, földrajzilag sík területek a vízfolyások lassú mozgása miatt különösen érzékenyek az ilyen jellegű eseményekre.

Mivel nincs tökéletes módja annak, hogy az utakat jégtelenítsék, még azok a városok is, amelyek jégoldóként melaszos keveréket használnak, hajlamosak sót is használni.

Forrás: modernfarmer.com