Az elmúlt évekhez hasonlóan a Sziget Fesztivál idén sem csak a zene terén kínált bőséges választékot a látogatók számára: a gasztronómiai kínálat például minden eddiginél szélesebb volt, ráadásul ezúttal olyan ételeket is kóstolhattak a fiatalok, amik manapság viszonylag ritkán kerülnek asztalra – legalábbis a magyarokéra.
A halételekről van szó, amelyek népszerűsítését a „Kapj rá!” elnevezésű kampány tűzte ki célul, egyebek között nyilvános kóstoltatásokat használva eszközül ehhez. Az Agrármarketing Centrum (AMC) által szervezett, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) Irányító Hatóság keretében megvalósuló akció standjaival több nagy kiállítás látogatói is találkozhattak már az idén, a Sziget révén pedig most egy igazán nagy „hallal” bővült a lista.
„Nyolc napon át kínáltunk kóstolóként halas falatokat –pontychipset, halpástétomot vagy például harcsafasírtot – a fesztivál látogatóinak, akik között nagyon népszerűek voltak ezek az ételek, annál is inkább, mivel általában este hétre már nem maradt az aznapi adagból” – foglalta össze a tapasztalatokat a Szigeten tartott sajtótájékoztatón Ondré Péter, az AMC ügyvezető igazgatója.
Ahogyan ez alkalomból ő is elmondta: a vitaminokban és tápanyagokban gazdag halak az egészséges társadalom alappillérei, amelyekből mi magyarok körülbelül harmadával fogyasztunk kevesebbet, mint az Európai Uniós átlag. Az AMC 2024-ig tartó kampányával próbál javítani a számokon, egyúttal pedig igyekszik újítani a hazai halfogyasztás gyakorlatán is.
– beszélt a „Kapj rá!” aktualitásairól Ondré Péter.
A kampány egyébként egy EU-s költségvetésből finanszírozott, a magyar halgazdálkodás fejlesztését szolgáló támogatásból jöhetett létre. Kis Miklós, az Agrárminisztérium vidékfejlesztésért felelős államtitkára elmondása alapján ehhez eddig mintegy 800 millió forint állt a szervezők rendelkezésére. „Az Operatív Program egészét tekintve 16 milliárd forint keretösszeget biztosítunk egyebek között akvakulturás beruházásokra, új vállalkozások indítására, mindemellett hangsúlyt fektetünk a halfeldolgozás támogatására is” – emelte ki Kis Miklós, akinek szavai szerint a tavalyi év márciusának végéig tizenhárom pályázati felhívás jelent meg, amik esetében eddig 1,5 milliárd forint értékben születtek meg a támogatói döntések.
Az AMC szakmai támogatója a kampány során a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL), aminek szóvivője, Lévai Ferenc a hazai halak kiváló minőségére hívta fel a figyelmet, amelyet a tavaly alapított, Minőségi Magyar Hal tanúsító védjegy is kiválóan fémjelez. Szerinte a sokszor kétes eredetű tengeri halak helyett sokkal inkább a hazai fajokat kellene előnyben részesítenünk.
Lévai Ferenc a sajtótájékoztató végi összegzésképpen úgy fogalmazott, a modern életvitel során a legtöbb energiát immáron az agyunk használja fel, ehhez pedig korszerű fehérjeforrásra, halra van szükség.
youtube://v/TJCUvnrMWIY