Már csak megsárgult képek, megkopott történetek mesélnek az első lóvontatású kocsikról és a nehéz rakományokat vontató tehervonatokról.
A teherautók tömeges megjelenésével ez a feladat egyre jobban háttérbe szorult és a turisztikai funkció vette át a fő szerepet.
Az EGERERDŐ Zrt. üzemeltetésében lévő Mátravasút a mai napig ezt a feladatot látja el, immáron két szárnyvonalon, ahol a vonatok Gyöngyös és Mátrafüred illetve Gyöngyös és Gyöngyössolymos-Szalajka-ház állomások között közlekednek.
A növekvő létszámú utasközönség minőségi kiszolgálása érdekében nagy mértékű fejlesztések váltak szükségessé, melynek egy része már az elmúlt években megtörtént.
A Gyöngyös és Mátrafüred vonalon a végállomások korszerűsítése mellett a pályaszakasz rekonstrukciója is lezajlott.
2017-ben kisvasutas kollégáink kidolgozták a Mátravasút másik szárnyvonalának felújítási tervét, melyet a Földművelésügyi Minisztérium elfogadott.
A múlt év végén megkötött támogatási szerződésnek köszönhetően 2018-tól kezdődően közel 640 millió forintos kormányzati támogatás segítségével folytatódhat a Mátravasút felújítása.
A nyitott és BAX típusú kocsik, MK-48-as dízelmozdonyok és természetesen a Gyöngyöstől már-már elválaszthatatlan Gyöngyi gőzös is felújításra kerül. Külső megjelenésre nem változnak a szerelvények, de a belső átalakítások modernebb, környezetbarát működést tesznek majd lehetővé.
Először a Gyöngyöstől Gyöngyössolymosig tartó pályaszakasz építési munkái történnek meg, majd a falu határától a Lajosházáig tartó vasúti vonal fejlesztésére kerül sor.
A közbeszerzési eljárás a közeljövőben indul, így várhatóan tavasszal már élesben folyhatnak a munkálatok. A felújítás idejében a Gyöngyös-Gyöngyössolymos-Szalajka-ház vonalon a közlekedés szünetel, az átmeneti kellemetlenségekért a lakosság megértését kérjük.
Bízunk benne, hogy fejlesztéseink hatására a Mátra turisztikai vonzereje tovább emelkedik és még több turista választja kisvonatainkat, hogy felfedezze a mátrai betyárok vadregényes táját.