Az erdei kisvasutazás sokunknak meghatározó gyerekkori élménye – mutatott rá Gulyás Andrea, a Földművelésügyi Minisztérium közigazgatási államtitkára a zselici járatot érintő fejlesztések ünnepélyes átadásakor. A környékbeli táj szépsége és sokszínűsége, a környezeti értékek rengeteget nyújtanak a turistáknak, mindezt pedig különleges dolog egy zakatoló erdei vasút padján ülve élvezni. Felhívta a figyelmet rá, hogy a teherfuvarozás fejlődésével a kisvasutak szerepe is megváltozott, ma már csak személyszállításra használják őket. Ez történt a Zselici Csühögővel is. Miután megszűnt a Kaposvár-Szigetvár szárnyvonal, melyhez az Almamelléki Állomáson csatlakozott, a sasréti területek vonzereje megmentette a felszámolástól. Azonban a vasút állapota, és ezzel a vonzereje is egyre romlott, és már csak nagy erőfeszítések árán lehetett fenntartani. Ezért is támogatta az állam és az erdészet is az Almamelléki Állami Erdei Vasút felújítását.
A Csühögő felújítása, és ezzel megóvása, beleillik a környék komplex fejlesztéseinek sorába, és sokat jelent az idegenforgalomnak is, mondta el Nagy Csaba, a Baranya Megyei Önkormányzat elnöke.
A Zselici Csühögő történetéből kaptunk ízelítőt Ripszám Istvántól, a Mecsekerdő Zrt. termelési vezérigazgató-helyettesétől. Megemlékezett róla, hogy idén ünnepelte fennállásának 116. évfordulóját hazánk legrégebben működő 600 milliméteres nyomtávú vasútja, ez pedig igazi kuriózummá teszi. Az itt található értékek megőrzése fontos az erdészet számára, és ennek szerves részét képezi a kisvasút is. Nem könnyű azonban a modern kor elvárásaival lépést tartani, de bíznak benne, hogy ezzel a fejlesztéssel olyan komplex turisztikai attrakció jött létre, amely szolgáltatásaival és természetközeliségével képes megfelelni az elvárásoknak – közölte a szakember. A beruházás eredményeképp visszanyerte eredeti formáját az almamelléki állomásépület homlokzata. Teljes felújítását követően új funkciót kap a régi pályamesteri iroda és az egyszerű mozdonyszín, emellett megújult a MÁV-típusú régi egykapus fa áruraktár is. Az állomáson új, fedett, faszerkezetű mozdony- és kocsiszín, illetve tűzivíz medence is épült, a megállókban magas peront és napelemes térvilágítást valamint utastájékoztatási elemeket alakítottak ki. Az állomás területén teljes pályarekonstrukcióra is sor került, és felújítottak több mozdonyt és kocsit is.
A vonalnak évi közel hat-hétezer utasa van, a menetrend szerinti járatokon kívül különböző rendezvények, túrák, az erdei iskolai oktatás vagy szervezett csoportok keretében is közkedvelt kirándulási célpontnak számít. Érdekesség, hogy a környékbeli falvak lakosai közül sokan nem is hallottak még a Zselici Csühögőről. Az utasok nagyrészét az ország távoli szegleteiből érkező turisták teszik ki, akik a fővárosból, Sopronból, de akár Miskolcról is eljönnek az erdei vasút kedvéért.