Lapszemle

Minősített, megbízható intézmények

Az ország legrégebbi erdei iskoláját 1982-ben egy lelkes erdőmérnök a visegrádi Mogyoró-hegyen hozta létre, majd idővel mind több hasonló intézmény alakult országszerte. Az állami és magánerdőgazdálkodók által működtetett intézményhálózat a legjobban felszerelt és megbízható színvonalú pedagógia programmal rendelkező csoport az erdei iskolák közt. Mindezt az Országos Erdészeti Egyesület (OEE) minősítési rendszere is szavatolja. Március 21-én, az erdők nemzetközi napján 24 erdészeti erdei iskola vett e át 3 évre szóló minősítő oklevelét a Budakeszi Vadasparkban tartott nyílt pedagógusnapon.

A minősítéseket átadó Ugron Ákos Gábor, a Földművelésügyi Minisztérium állami földekért felelős helyett es államtitkára szerint az erdészeti erdei iskolák élen járnak a gyermekek környezett udatos nevelésében, és jó megoldásokat kínálnak napjaink kihívásaira, köztük a klímaváltozásra is. Az intézményekben erdész szakemberek és pedagógusok egymás munkáját erősítve fogadják az óvodás-, általános- és középiskoláscsoportokat. Az erdészek és pedagógusok nem véletlenül találtak egymásra. A két hivatás rokon vonásai közül talán az a legkézenfekvőbb, hogy mindkét szakma tevékenysége hosszú távú befektetés, és munkájuk igazi értékét csak az utókor, a következő nemzedékek ítélhetik majd meg, hangsúlyozta Puskás Lajos, az OEE Erdészeti Erdei Iskola Szakosztályának elnöke. Az erdészeti erdei iskolák nevelői úgy gondolják, hogy a gyerekek környezet iránti tapintatra, tiszteletre nevelésének kiváló közege az erdő. Az erdészeti erdei iskolai hálózat kialakítása és működtetése pedig a természeti ismeretek mellett a fenntartható gazdálkodás alapelveit is segíti megismertetni a gyerekekkel.

Manapság az erdészeti erdei iskolák évenként mintegy 50 ezer gyereket fogadnak erdőpedagógiai programjaikon. Az erdészeti erdei iskolák minősítési kérelmét az Országos Erdészeti Egyesület képviselője által vezetett Minősítő Bizott ság bírálja el. A minősítés garancia arra, hogy az adott intézmény jó szolgáltatást nyújt az odalátogató közönségnek, gyerekeknek és felnőtt eknek egyaránt. A minőségbiztosítás ugyanakkor arra is alkalmas, hogy önmagukat is folyamatosan mérjék, és értékeljék az egyre tökéletesebb munkát.

A Budakeszi Vadasparkban összegyűlt pedagógusoknak és az odalátogató családoknak a következő témák szerint kínálták programjaikat az erdészeti erdei iskolák: Magyarország erdei, erdőtörténet; Az erdő élővilága; Erdőgazdálkodás, az erdész szerepe; Erdei melléktermékek; Vadászat, vadgazdálkodás; Megújuló természetes alapanyagunk a fa; Erdőhöz, fához kötődő mesterségek; Kirándulásaink helyszíne, az erdő. (A következő számunktól sorra vesszük a minősített erdészeti erdei iskolákat.)