A vasút elsősorban a környék gazdag faállományának kitermelését és elszállítását szolgálta, a terjeszkedésben és az újabb szárnyvonalak kiépítésében azonban nagy szerepe volt a Felnémeti Hordógyárnak, a Berva-völgyi kőbányászatnak és mészégetésnek, valamint a várhegyi dolomitbányának. A többi kisvasúthoz hasonlóan, a lóvontatást idővel itt is fölváltott a a gőz-, majd a dízelmozdony, a teherszállítást pedig a személyszállítás. 1969-től kezdték fölszedni a kihasználatlan pályaszakaszokat, köztük a nagyvasúti összekött etést biztosító Felnémet–Felsőtárkány között i vonalszakaszt is, mert az országúthoz túl közelinek ítélték.
A kisvasút kezdetekben nem nyerte el a helyiek tetszését. A fával megrakott vagonokat a gravitációt kihasználva gurították le – fékezéssel lassítva – a pálya teljes hosszán, így a községen át is. A lakosságnak mindennap tűrnie kellett a balesetveszélyes helyzetet, ezért először kolompokat adtak a fékezőknek, hogy jelezzék a szerelvények érkezését, majd a kocsik előtt lovagló kürtös figyelmeztette a helyieket. Sajnos a tehenek nem ismerték ezeket a jelzéseket, így 1923 nyarán a lefelé haladó vonat hármat elgázolt a csordából. A falusiak az éj leple alatt fölszedték a síneket, de azokat rekordidő – mindössze néhány hét – alatt újra lerakták, már a községet megkerülve.
Napjainkban sokkal rövidebb szakaszon, és természetesen sokkal biztonságosabban utazhatunk a kisvonattal az Egereres-völgyön át a Vörös-kő-völgybe, a Bükki Kéktúra nyomán. A faluból kiérve az első megállónál muflonok, dámszarvasok fogadnak, majd a csobogó patakban és a környező erdőkben gyönyörködhetünk, amíg elérjük a Stimecz-házi végállomást. Ott szalonnasütő, focipálya és fedett szín várja a kirándulókat. Aki pedig tovább szeretné folytatni útját a Bükk belsejébe, turistautakon juthat el az Őr-kőhöz vagy a Pes-kőhöz, és a helyi tanösvényt is végigjárhatja. Tavasszal, ha a körülmények engedik, különleges élményben lesz része annak, aki meglátogatja a gejzírként felszínre törő Vörös-kő-forrást.
Tavaly megkezdődött a felsőtárkányi vasút felújítása, a pálya és a kocsik karbantartása után az idén a C-50-es mozdony korszerűsítése került sorra. Az Egererdő Zrt. Vasútüzemének tervei szerint az indítóállomás hamarosan visszakerül régi helyére, így az utasok a Felsőtárkányi-tó mellett szállhatnak fel a szerelvényekre.