Lapszemle

„Ezer csoda” Kemencén

Már az is csoda, hogy a több mint százéves Kemencei Erdei Múzeumvasút működik. Ugyanis elmosta az ár a hidakat, a síneket, megszűnt a vasúti faszállítás, és lassan ember sem akadt, aki kezelni tudta volna az eszközöket. Az ezredforduló tájékán azonban a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület civil szervezet és az Ipoly Erdő Zrt. közötti összefogás szinte varázsütésre megmentette. Mára közel húszezer látogatót szállít a fennmaradt, 3,9 kilométeres szakaszon Kemence és Feketevölgy állomások között.

„Ezer csoda” KemencénAz első csodát akkor élhetjük át, amikor belépünk a kemencei végállomás kapuján. A vasútt örténeti kiállítás, a szabadtéri foglalkoztató és játszótér mellett az ország minden tájáról összegyűjtött kisvasúti járműpark fogadja a látogatót. A 600 milliméteres járművekből találunk ott bányamozdonyt, csillét, téglagyári járművet, elektromos és dízelmozdonyokat, zárt, fűthető és nyitott kocsikat, kézi és motoros hajtányt, és még erdészeti permetező kocsit is. A személyszállításban használt kocsik elnevezése több esetben jeles utasokhoz köthető: az 1920-as években az esztergomi érsek által használt kocsi érseki, egy másik elnöki előtagot kapott a 2010-es köztársasági elnöki látogatás nyomán. Újdonságnak számít az akadálymentesített kocsi, a gondola, mely nemcsak a mozgáskorlátozott ak utazását teszi lehetővé, hanem a babakocsival érkező kisgyermekes családok, valamint kerékpárosok is kényelmesebben szállhatnak fel a kisvasútra.

„Ezer csoda” KemencénA múzeumi tér szerves része az a felújított kovácsműhely is, ahol a hajdanán lóvontatású üzemhez kapcsolódó kovács-, illetve bognármesterséget mutatják be interaktív módon. A korhű berendezést a kisvasút életét tükröző fényképek és erdészeti eszközök teszik még látványosabbá, élen egy román szánkóval és hasas fűrészekkel.

Az utazás csodája az erdei lombok között a patakon átívelő keskeny hidakon az érintetlen hangulatú bükkösöket rejtő börzsönyi Csarna-völgy felé haladva kezdődik. Fekete-völgy végállomásról induljunk a Hamuház felé, és hazaérve napokig az árvizek által átformált hegyvidéki katlan meseszerű látványának emlékei élnek bennünk. A visszafelé úton se lepődjünk meg, hogy minden kocsin külön fékező emberrel találkozunk; a gör pályás vonalvezetésű, a kiinduló pontig folyamatosan lejtő, sőt hazánkban a legnagyobb lejtésű pályán utazunk. S akinek még ez sem elég, jöjjön el a KEMV kisvasúti napjára július harmadik szombatján, amikor még több különleges jármű bemutatóját lehet megcsodálni érdekes programok kíséretében!

Lengyel László Zoltán
Ipoly Erdő Zrt.