Lapszemle

Kaszópusztától a Baláta-tóig

Az ipari forradalom óta a vasparipák nem csupán a lakott települések összekötésében váltak kulcsszereplővé. Mind beljebb jutott ak a természetben, hogy követ, fát és más nyersanyagot szállítsanak a szélrózsa minden irányába. A lehető leggazdaságosabb működéshez idővel létrejöttek a keskeny nyomközű erdei vasutak, közismert néven kisvasutak. Mára ugyanakkor csupán az egykor működött vonalak töredéke maradt fenn, és azok is elsősorban vidám utasokat szállítanak. Sorozatunkban ezeket mutatjuk be.

A Somogy megyei kisvasutak sorában a Belső-Somogy legnagyobb összefüggő erdőtömbjében, a kaszói erdőben működő Kaszói Állami Erdei Vasút a legfiatalabb. A teljes hosszában erdőben futó vasútvonal csodálatos tájon át halad. A változatos erdőállományok, a Baláta-tó természetvédelmi területe, a környezet sokszínű élővilága felejthetetlen élményt nyújt az ott kirándulóknak.

Az erdőtömb nagyon sokáig nem rendelkezett burkolt feltáróút-hálózatt al, ami nehezítette a faanyag állandó és biztonságos szállítását. A vasút őse a két világháború között épült, összekötötte a somogyszobi vasútállomást a kaszópuszta- bördeci erdőrésszel. Előbb lóvontatással, majd az 1940-es évektől gőzmozdonnyal szállított ák a fát egész évben. A jelenlegi vasútvonal kiépítésének gondolata az Országos Erdészeti Főigazgatóság budapesti központjában született, majd 1952–55 között megépült a fővonal.

A szállítás egy C50-es dízel mozdonnyal indult 1955-ben. Később a szállítási feladatok növekedésével bővített ék a vonalat és még egy gőzmozdonyt állított ak munkába. A személyszállítás pedig 1961. május 17-én indult meg Szenta és Kaszópuszta között. Amíg 1955–75 között a vasútüzem 225 ezer m3 fát, 65 ezer tonna egyéb anyagot és 300 ezer utast szállított, az idő múlásával fokozatosan csökkent a jelentősége, így több szakaszt is felszámoltak.

A HM Kaszó Erdőgazdaság Rt. 1997-ben megvásárolta az 1954-ben Resicán gyártott, majd Szászrégenben felújított gőzmozdonyt. A Hofi Géza által Karácsony névre keresztelt gőzöst 1998. április 16-án helyezték üzembe, az utóbbi években azonban sajnos már nem hangos füttyétől az erdő. Napjainkban kizárólag személyszállítással foglalkozik az erdei vasút két C50-es dízelmozdonnyal, kettő nyitott és egy zárt személyvagonnal. Menetrend szerinti járatot üzemeltet a hét 3 napján, az év minden szakában. Ezen járatok a Baláta-tóig közlekednek, ahol idegenvezetéssel látogatható a madármegfi gyelő torony. Előzetes egyeztetéssel külön kiállással is lehetőség van kirándulást tenni a fokozottan védett területre.

A KASZÓ Zrt. izgalmas programokkal színesíti járatait a Balátáig, melyek közül a vadetetéssel egybekötött, a jeles napok és ünnepek alkalmából szervezett, rendhagyó programokkal kiegészített különjáratai a legnépszerűbbek. De említhetjük a szarvasbőgés hallgatásra hívó és vadvacsorával fűszerezett kisvasutazásokat is. Utazás után akár szalonnasütésre vagy bográcsozásra is lehetőség van a Kaszó megállónál kiépített , fedett tűzrakónál, a gyermekek pedig további kellemes időt tölthetnek el az erdei játszótéren, füves focipályáján, nem utolsósorban felfedezhetik a kis kerti tó élővilágát. A sportosabb látogatók pedig végigjárhatják a megállótól induló, színes információs táblákkal ellátott Öregerdő Tanösvényt.