Lapszemle

A CLAAS legújabb fejlesztései II.

A CLAAS az 1900-as évek közepe óta a betakarítás gépesítésére specializálódott. Ezt a vonalat képviselte 2003-ig, amikor a család többségi (később 100 százalékos) részesedést szerzett a Renault traktor gyárban, aminek köszönhetően ma már van vetészöld traktor is. Ezzel együtt a betakarítás gépei, így a bálázók a kezdetektől meghatározó szerepet töltenek be a cég életében, hiszen annak sikere is egy „tökéletes csomóval kezdődött"'. A (bálázók mellett a) kötözőfejeket 1981 óta gyártó metzi üzem munkájába legutóbb öt éve engedett betekintést a CLAAS. Az idei, július eleji nemzetközi sajtótájékoztató apropóját a közelmúltban átadott új festőüzem szolgáltatta. Itt, pontosabban egy különleges helyszínen, a város közelében található bányában mutatták be legújabb gépeiket, fejlesztéseiket is, köztük a február végén, a párizsi SIMA kiállításon már látható új Axion 800 traktorcsaládot, utóbbi teljesítményéről azonban csak most kerültek nyilvánosságra az adatok (erről szóló írásunk a Magyar Mezőgazdaság 31. számában olvasható). Tudósításunk második részében a csak a lapunk megjelenésének időpontjában nyilvánosságra hozható újdonságokról, a legújabb bálázókról számolunk be. A metzi üzemben tett látogatás arra is alkalmat teremtett, hogy a kész konstrukciók megismerésén túl bepillantsunk a gyártás folyamatába.

– A gyártási folyamat, a fejlesztés, a tesztelés, a minőségbiztosítás ilyen magas foka ugyanis minden marketingfogásnál jobban meggyőzhet egy potenciális vásárlót, mondta Sasi Gábor, az Axiál Kft. marketingigazgatója, aki kollégáival, Albert Csaba és Mihalovics Tamás termékmenedzserekkel, valamint Szrnka Péter üzletkötővel vezették a magyar újságíró csoportot.

Mint megtudtuk, a CLAAS metzi gyárában (Usines CLAAS France S.A. – UCF) mintegy 400 dolgozó évi mintegy 4 ezer bálázót készít 1969 óta. Itt gyártják a Quadrant szögletes nagybálázó sorozatot, valamint a Rollant és Variant hengeres bálázókat. Az UCF-et az elmúlt években folyamatosan bővítették és modernizálták, s a legújabb szerelősorok három évvel ezelőtti üzembe helyezése óta a gépek úgynevezett mix-gyártásban készülnek. E rugalmas megoldásnak köszönhetően az igényeknek megfelelően alakíthatják a gyártást, s akár naponta különböző típusú bálázók gördülhetnek ki -megfelelő darabszámban – az üzemből. Mindez egy célt szolgál: a szállítási idő rövidülését.

Ellentétben más gyártókkal, a CLAAS a kötözőfejek minden elemét saját maga fejleszti és gyártja, évente kereken 10 ezret. A bálázók alapvető egysége, a kötözőfej 1981 óta Metzben készül. Gyártását egy újonnan fejlesztett automata robotgép végzi, amely minden elemet képes megmunkálni és mintegy 50 különböző folyamatot hajt végre. Magát a kötözőfejet azonban már kézzel rakják össze, és egyenként ellenőrzik.

A gyártáshoz tehát szorosan kapcsolódik a minőség-ellenőrzés és a dolgozók képzése. Az időszakosan alkalmazott bérmunkások legalább kétnapos oktatáson vesznek részt, mielőtt munkába állnak, és folyamatosan ellenőrzik őket. Ahogy az állandó dolgozókat is, akiknek évente kötelező oktatáson kell részt venniük. Az üzemben különböző táblákba ütközik a látogató, ezek mutatják, hogy milyen problémák merültek föl a gyártásánál, s azokat hogyan oldják, oldották meg. A minőség folyamatos javítását szolgálja az is, hogy Új-Zélandon is van egy bázisuk, így az év 12 hónapjában tesztelhetik a gépeket.

Minden szélesebb
A Quadrant 2200 szögletes bálázókat 1998 óta gyártja a CLAAS. Az általuk készített bálák 120 x 70 centiméteresek, ami a legelterjedtebb bálaméret. A gép két kivitelben kapható (Roto Cut – RC és Roto Feed – RF), valamint kiegészítésként felszerelhető a Special Cut (SC) előaprító is. A Quadrant 2200-ast most felhozták a 3000-es széria szintjére, annak minden technika megoldásával; külleme, alapkonstrukciója azonban megmaradt 2200-asnak.

Az új Quadrant 2200 Advantage egyebek mellet XXL méretű, 2,35 méter munkaszélességű rendfelszedőt és önbeálló támkerekeket kapott. Így – a nagy munkasebességnek köszönhetően – minden eddiginél szélesebb rendek is veszteségmentesen felszedhetők. A gép, az átlagteljesítmény növeléséhez – opcióként – átmenőcsigával is rendelhető.

A 3200-asból megkapta a nagy teljesítményű és takarmánykímélő Roto Feed rotortechnológiát is. Az új rotorforma javítja a takarmányáramlást, így a Quadrant 2200 RF Advantage kíméletesen kezeli a lucernát vagy a szénát. Szintén a 3200-asból kölcsönözték a Turbo Fan kötözőfej-tisztítást, ami az eddigihez képest 150 százalékos légmennyiségtöbblettel dolgozik. Ez a hat kötözőfejet védi a szennyeződésektől, és biztosítja a kötözés biztonságát.

Az új, opcionálisan rendelhető kormányzott tandemtengely az 500/55-20 és a 620/50-22.5 abroncsokkal a talajt is kíméli, egyben fokozza az utazási kényelmet. Nem utolsó szempont, hogy a bálák hossza a vezetőfülkéből állítható.

Fixkamrás körbálázó
A Rollant 340 fixkamrás bálázót a CLAAS eddig Rafferrel, illetve továbbító rotoros, Roto Feed-del kínálta. A CLAAS aprító egysége, a Roto Cut (RC) ebben a szériában eddig csak a Rollant 350 RC modellekben volt megtalálható, mostantól azonban a Rollant 340-es körbálázókhoz is rendelhető.

Az új Rollant 340-es 2,1 méteres rendfelszedővel dolgozik, és hálós vagy zsineges kötözéssel készíti az 1,25 x 1,2 méter nagyságú hengerbálákat. A gazdák már eddig is kedvelték ezeket a gépeket egyszerűségükért, illetve azért, mert különböző körülmények között is jó munkát végezhettek vele. A Rollant 340-es, a Roto Cut változatnak köszönhetően még sokoldalúbban használható majd. A már sokat bizonyított Roto Cut aprító rendszer biztosítja ugyanis a rendkívül tömör körbálát és a kiváló aprítási minőséget. A gép percenként több mint 7000 vágással dolgozik. A terményt négyágú, dupla csillagokból álló rotor szállítja egyenletesen a 14 késen keresztül, amik 70 milliméter távolságra helyezkednek el egymástól. Az egyenletes terményadagok biztosítják a préskamra folyamatos feltöltését és a megfelelő bálatömörséget. Használatával a szenázs kiváló minőségű lesz, a bálák pedig lényegesen könnyebben bonthatók szét.

Fontos, hogy a már említett 14, egyenként biztosított kés -a rugós felfogatásának köszönhetően – kitér az idegen testek útjából. A behúzáskor keletkező eltömődés pedig a CLAAS hidraulikus visszaforgató szerkezete (Roto Reverse) segítségével egyszerűen és gyorsan eltávolítható, mégpedig a fülkéből.

Kikerekedtek
A fixkamrás rendszerekkel összehasonlítva a CLAAS Variant változtatható kamraméretével tűnik ki. Szabadon választható a bálaátmérő, és a bála tömörsége is kiváló. A CLAAS néhány újítással egészítette ki a Variant 385 – 360 változtatható kamraméretű hengerbálázó szériáját. A 2014-es szezonra a Variant 360-as, a 365-ös, a 380-as és 385-ös modellek egy új, XXL méretű rendfelszedővel is választhatók, ami 2,35 méteres munkaszélességgel képes dolgozni. Ennek köszönhetően a bálázó teljesítőképességét teljes mértékben kihasználhatja, mivel a legszélesebb szalma- és fűrendek is egyszerűen, veszteségmentesen felszedhetők.
 

Az új festőberendezés
A CLAAS metzi gyárában a közelmúlt legnagyobb, 8 millió eurós befektetése az új festőberendezés. Különlegessége, hogy CO2-semleges, alacsony energiaszükségletű, és egészen egyedülálló minőséget, tartósságot lehet vele elérni. A kataforézi-ses merülő lakkozót, amit 2013 februárjában, 14 hónapig tartó építkezés után vettek használatba, az első, 1963-ban üzembe helyezett festőberendezés helyébe állították be.
Az egyes részek előkezelése öt különböző kamrában történik: zsírtalanítás, tisztítás, aktiválás (előkészítés a foszfátozáshoz), foszfátozás (korrózió elleni bevonat, valamint fényesítés a jobb színtapadás érdekében), végül pedig mosás, illetve tisztítás. A merítő kádak tisztításra és a részek kataforézises bevonatának előkészítésére szolgálnak. Az autóiparból átvett lakko-zási technikát használják, a negatív elektródokkal (katód) töltött részeket egy pozitív elektródokkal (anód) töltött medencébe merítik, amelyben elektromos vezetésre képes, folyékony lakk van. A lakkrészecskék a merített részek egész felületére rátapadnak, aminek következtében – még az összetett módon felépített részeken is – hibátlan lesz a lakkozás. A folyamat végén a munkadarabokat néhány percig tisztítják.
A második tisztítás után, amellyel a felesleges festéket távolítják el, az első festékréteget 45 percig szárítják egy 200 Celsius-fokos gázkemencében. Miután a részek kihűltek, a lakkozó kabinokba kerülnek, ahol már kézzel, felhelyezik a fedőréteget. Végül egy második gázkemencében 40 percig 130 fokon szárítják az alkatrészeket.

De nemcsak a rendfelszedő „kerekedett ki”. A bálázó automata láncfeszítést kapott, ami hosszú működési és rövid karbantartási időt biztosít. Utóbbi a megnagyobbított és integrált szűrővel ellátott olajtartálynak (6,3 a 3 liter helyett) és a folyamatos lánckenésnek köszönhető. Az olaj mennyisége a szükségletnek megfelelően állítható, így a Variant láncai mindig elegendő kenőanyagot kapnak. A Variant 385-360 felszereléséhez a jövőben egy központi kenőberendezés is tartozik majd, amely két központi zsírzó padon juttatja el a kenőanyagot a zsírzó pontokhoz.

A bálázók hidraulika teljesítménye is megnőtt. Ennek köszönhetően 6 másodperc alatt dobja ki a bálát, így a bálakamraajtó nyitása és zárása 30 százalékkal gyorsabb, mint az előző modelleknél.
Opcióként a Variant bálázók nedvességszenzorral is felszerelhetők (a megoldást a Quadrant szériákból vették át). A szenzor a jobb bálakamraajtóban található, a termény nedvességtartalmát a CLAAS Communicator II terminálon keresztül mutatja, kijelzőjén keresztül a teljes munkafolyamat a fülkéből irányítható.

BÁRDOS B. EDIT