Lapszemle

Több szempontból egyedülálló

Az Egererdő Zrt. által működtetett mátrai kisvasút több szempontból is kitűnik a hazai erdei vasutak közül.

Már a pálya építése is rendhagyó módon történt, mert kialakítását a hegyekből kezdték meg Gyöngyössolymos és Gyöngyös irányába, és utólag kapcsolták össze az egymástól független vonalakat. A Nagy-völgyben 1906-ban indult meg a teherszállítás. A Lajosházáról kiágazó nyírjesi vonalon 130,8 ezrelékes emelkedőt kellett leküzdeni az ott közlekedő mozdonynak, ez volt a legmeredekebb hegyi pályák egyike. A szén-pataki és a cseternási vonalak Galyatető déli lejtőiről indultak, majd Gyöngyössolymos szélén, a Monostorvölgyi pályát is magukhoz ölelve csatlakoztak a királyi solymászok falujához. A mátrai vasútfejlesztés másik iránya Gyöngyös–Farkasmály–Mátrafüred felé kezdődött és 1923-ra fejeződött be. A vasút a csúcsán hét vonalon, összesen 46 kilométeren szállított a az ipari és tűzifát, valamint a követ. (…)